FOTOGRAFKA ANDREA ZEROLA
a SOKOLIARI AQUILA BOJNICE
SOKOLIARSTVO ŽIVÉ DEDIČSTVO ĽUDSTVA NA SVETOVOM ZOZNAME UNESCO
“K foteniu portrétov sokoliarov ma inšpiroval vzťah sokoliarov k ich milovaným chránencom. Pracujem s nimi v ateliéri so štúdiovými svetlami a tmavým pozadím, aby som nechala vyniknúť ich vzájomné bytostné splynutie. Vidím ich radosť z existencie týchto majestátnych tvorov, s ktorými sú „jedna duša, jedno telo“.
Vnímam ich vzťah k histórii sokoliarstva a vzácnu komunitu, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou mesta v ktorom žijem a tvorím, snažím sa zviditeľniť aj fakt, že slovenské sokoliarstvo bolo zapísané na svetový zoznam UNESCO.
Projektu sa venujem od roku 2022, nafotila som množstvo silných záberov, z ktorých vyberám, komponujem, dopĺňam do projektu, ktorý je stále živý, lebo rozmýšľam o ďalších vizuálnych a výpovedných možnostiach.”
Kristína a Xanthe
Cieľom sokoliarov je pomôcť dravcom v ich zápase o prežitie, nielen chovom, približovaním ich krásy, dokonalosti, ale aj ich ochranou. Odovzdávanie sokoliarskej skúsenosti ďalším generáciám zachováva dedičstvo staré viac ako 4000 rokov.
Ján a Blue
EN / Photography Andrea Zerola / Falconers of Aquila Bojnice / UNESCO
Falconry, the living heritage of humanity. Falconry was added to the UNESCO world list in 2021. And so have Slovak falconers become a part of 18 countries that are registered in the world list and are joining to 7 already registered Slovak UNESCO elements so far.
The goal of the falconers of Aquila Bojnice is to help the predators in their fight for surviving not only by breeding, drawing nearer their beauty, excellence, but also by protection.
DE / Fotografin Andrea Zerola / Falkner von Aquila Bojnice / UNESCO
“Zum Fotografieren den Porträten von Falknern hat mich die Beziehung von Falknern zu ihren Schützlingen inspiriert. Ich arbeite mit ihnen im Atelier mit dem Licht und dunklem Hintergrund, damit ich ihren gemeinsamen wesenhaften Einklang unterstreichen kann. Ich sehe ihre Freude von Existenz von diesen majestätischen Geschöpfen, mit denen sie „ein Körper und eine Seele“ sind.
Ich sehe ihre wertvolle Kommunität, die ein untrennbares Teil der Stadt wo ich wohne und schöpfe sind. Und ich mochte auch den Fakt sichtbar machen, dass slowakische Falknerei in die Weltliste von UNESCO als eine mehr als 4000 Jahre alte Erbschaft eingetragen ist. „
JOZEF TOMÍK SOKOLIARI AQUILA BOJNICE
“Tento rok je to už 30 rokov, čo prezentujeme sokoliarsvo v Bojniciach na stálej scéne ako jedno z najstarších a najkrajších poľovníckych umení. V roku 1993 som videl na starom amfiteátri v kúpeľoch zakladateľov našej skupiny Mariána Ondrejmišku a Sláva Kukurugyu robiť sokoliarske vystúpenie a učarovalo mi tak, že rozhodlo o mojom ďalšom živote. Po ich postupnom príchode do Bojníc a odovzdávaní ich sokoliarskych skúseností s tým pokračujem pre ďalšie generácie. Za túto dlhú dobu sme pomohli pripraviť množstvo mladých kandidátov na sokoliarsku skúšku, veľa z nich sa uplatnilo vo svete, kde robia dobré meno slovenskému sokoliarstvu. Je škoda, že nemôžu byť všetci zachytení na tejto výstave. Chcel by som sa poďakovať všetkým, čo sa nejako pričinili o vybudovanie a neskôr o udržanie stálej scény.”
Jozef Tomík, Bojnice 2024
Na fotografii je Jozef Tomík s dcérou Simonou
Juraj a Carcass. Syn Mariána Ondrejmišku
fotografka ANDREA BLAHO ZEROLA
a SOKOLIARI AQUILA BOJNICE
autorská hudba k projektu ŠTEFAN VIDA
kurátorka výstavy MGR. ART. GABRIELA GAJDOŠOVÁ
20.4.2024 - 31.3.2025
fotografie z vernisáže KAROL URBAN
“Pre kurátora je výstava „Sokoliari“ syntézou všetkých doterajších umeleckých aktivít autorky. Fascinuje ma prienik niekoľkých výtvarných rovín a ich kultivované spojenie. Nie je to prvoplánová portrétna fotografia, ale umelecká výpoveď o vzťahu človeka a jeho chránenca... sokoliar a dravec. Historizujúce oblečenie, farebnosť a práca so svetlom nás vtiahne do témy tajomna. Diela sú vystavené v úzkom napojení na historický objekt hradný múr, vo veľkolepom verejnom priestore zámockého parku s odvahou odhaliť čaro komponovaného portrétu. Všetky portréty vznikali v intimite jej ateliéru viac ako dva roky. Fotografie sú vo veľkom formáte a svojou farebnosťou pripomínajú historickú olejomaľbu. Veľkú paralelu vidím v prepojení na dielo Michelagela Merrisiho zvaného Caravaggio. Autorkina fascinácia starým umením a jej skúsenosť s maľbou, ju vyzbrojila citom pre kompozíciu. Farebnosť redukuje na tóny prírodnej palety od Van Dyckovej hnedej, cez jasné tóny červenej, až po monochrómne pozadie v dymovej šedi či kostnej černi. Svetlo podčiarkuje najdôležitejšie momenty kompozície, pozornosť sa tak obracia na podstatný detail, ktorý rozpráva príbeh portrétovanej dvojice. Za použitia digitálnej techniky zdieľa archetypálnu výpoveď. A, kde vidieť prepojenie až k talianskemu maliarovi Caravaggiovi? Jeho výrazný štýl patrí medzi najradikálnejšie umelecké prejavy v maliarstve. Redukcia prostredia na tmavé pozadie a osvetlenie podstatných detailov kompozície prúdom svetla, upriamuje pozornosť diváka na výpoveď, a to vidíme aj na portrétoch sokoliarov u fotografky Zeroly, ktorá zobrazuje podstatu príbehu sústredením ostrého svetla na detaily portrétovanej dvojice, tak zachytáva ich vzájomný vzťah, vykresľuje puto dôvery medzi človekom a chráneným vtákom. K tomu pridáva kultivovanú farebnosť a kompozičnú jednoznačnosť. Vizuálna skúsenosť z diel histórie prepája našu digitálnu epochu, zobrazuje portrét zdieľajúc posolstvo kontinuity sokoliarskej skúsenosti naprieč dejinami. Je úžasné pochopiť, aký dôležitý je odkaz vzájomnej dôvery medzi OCHRANCOM A CHRÁNENCOM. A to vo všetkých polohách a významoch aj v kontexte dnešných dní.”
Kurátorka výstavy Mgr. art. Gabriela Gajdošová
Filip a Besna
Monika a Gordon